Виникнення автоколивань тиску в потоках теплоносіїв та розроблення механізмів зменшення амплітуди цих коливань

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2409-2606.2022.41.6-17

Ключові слова:

природна конвекція, чисельне моделювання, автоколивання тиску, амплітуда коливань, джерело тепловиділення

Анотація

Автоколивання тиску, що виникають в елементах енергетичного обладнання з внутрішнім підведенням теплоти, можуть у ряді випадків погіршувати роботу цього обладнання. При високих амплітудах автоколивань можуть створюватися умови для його пошкодження. Термоакустичні автоколивання є наслідком нестійкості течії. Відомим прикладом процесів, що супроводжуються генерацією термоакустичних автоколивань, є вібраційне горіння, що спостерігається в ракетних двигунах, в підігрівачах повітря для доменних печей та ін. З метою визначення характеристик автоколивань тиску виконуються чисельні дослідження природної конвекції у вертикальному каналі при внутрішньому локальному виділенні теплоти. Виділення теплоти від внутрішніх джерел відбувається на обмеженій ділянці каналу, що знаходиться ближче до його вхідного перерізу. Біля вихідного перерізу каналу розташовується система коаксіальних циліндричних тіл, що утворюють додатковий місцевий гідравлічний опір повітряній течії. Характеристики повітряної течії в каналі, що супроводжується автоколиваннями швидкості і тиску, визначаються з чисельного розв’язання системи рівнянь динаміки і перенесення теплоти для стисливого середовища з урахуванням залежності теплофізичних властивостей повітря від температури. За результатами цього розв’язання визначаються поля швидкості, тиску й температури в потоці. Показано, що зміни в часі швидкості й тиску в потоці мають характер коливань зі змінною амплітудою. Коливання швидкості на виході з каналу протікають у протифазі з коливаннями швидкості на вході в канал. Знайдено амплітуди та частоти цих коливань. Визначено заходи, що сприяють зменшенню амплітуди коливань тиску в потоці. Серед них – розосередження джерела внутрішнього виділення теплоти та зменшення місцевого гідравлічного опору. Ці заходи можна застосовувати для зменшення негативного впливу автоколивань на енергетичне обладнання.

Біографії авторів

Б. І. Басок, Інститут технічної теплофізики НАН України

д.т.н., проф., член-кор. НАН України, зав. відділу

Б. В. Давиденко, Інститут технічної теплофізики НАН України

д.т.н., ст. наук. співробітник, гол. наук. співробітник

В. Г. Новіков, Інститут технічної теплофізики НАН України

к.т.н., ст. наук. співробітник

С. М. Гончарук, Інститут технічної теплофізики НАН України

к.т.н., пров. наук. cпівробітник

Л. М. Кужель, Інститут технічної теплофізики НАН України

к.т.н., ст. наук. співробітник

О. М. Лисенко, Інститут технічної теплофізики НАН України

к.т.н., ст. наук. співробітник

Посилання

Larinov V. M., Zaripov R. G. Avtokolebaniya gaza v ustanovkakh s goreniem. Izd - vo Kazan. gos. tekhn. Іn-ta. 2003. 227 s.

Basok B. I., Davydenko B. V., Gotsulenko V. V. «Avtokolebaniіa v trube Riіke pri raspolozhenii elektronagrevatelіa neposredstvenno na ee vkhode». Sibirskii zhurnal industrialnoi matematiki. 2013. T. 14. № 2 (54). P. 50-61.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. «Otritsatelnoe teplovoe soprotivlenie v odnomernom ustanovivshemsia techenii sovershennogo neviazkogo gaza». Trudy MFTI. 2014. T 6. № 4 (24). P. 153 -157.

Melkikh A. V., Seleznev V. D. «Avtokolebaniia neizotermicheskogo techeniia viazkoi zhidkosti v kanale». Teplofizika vysokikh temperatur. 2008. T. 46. № 1. P. 100-109.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. «Mekhanizmy teplogidrodinamicheskoi neustoichivosti pri lokalnom podvode teploty k gazu». Dopovidi Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy. 2018. № 3. P. 69 - 79. http://dx.doi.org/10.15407/dopovidi2018.03.069

Gotsulenko V. V., Gotsulenko V. N. «K probleme upravleniia amplitudoi avtokolebanii poiushchego plameni». Inzhenerno - fizicheskiy zhurnal. 2014. T. 87. № 2. P. 312 - 316.

Basok B. I., Gotsulenko V. N. «Avtokolebaniia v trube Riike pri raspolozhenii resivera na ee vkhode». Teplofizika i aeromekhanika. 2014. T. 21 № 4. P. 487 - 496.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. «Raschet parametrov avtokolebanii v vertikalnoy kamere goreniia vozdukhonagrevatelia domennoi pechi pri neustoichivom gorenii”. Teploenergetika. 2015. № 1. P. 59-64.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. «Matematicheskoe modelirovanie rezhima vibratsionnogo goreniia v raspredelennoi kamere goreniia vozdukhonagrevatelia domennoi pechi s teplopodvodom». Matematicheskoe modelirovanie i chislennye metody. 2019. № 1 (21). P. 1-18.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. «Matematicheskoe modelirovanie obshchesistemnoi neustoychivosti v ZHRD na unitarnom toplive». Aviatsionno-kosmicheskaia tekhnika i tekhnologiia. 2016. № 3 (130). P. 86-91.

Basok B. I., Gotsulenko V. V. Termogidrodinamicheskaia neustoichivost potoka teplonositelia. OOO ID "KALITA". 2015.

Peyre R., Teylor T. D. Vychislitelnye metody v zadachakh mekhaniki zhidkosti. Gidrometeoizdat. 1986.

Davydenko B. V. “Metod matrichnoi progonki dlia resheniia setochnykh uravnenii gidrodinamiki”. Vostochno -Yevropeiskii zhurnal peredovykh tekhnologii. 2008. № 5/5 (35). P. 7-11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-12

Як цитувати

 Басок, Б., Давиденко, Б., Новіков, В. Г., Гончарук, С. М. .,  Кужель, Л. ., &  Лисенко, О. (2022). Виникнення автоколивань тиску в потоках теплоносіїв та розроблення механізмів зменшення амплітуди цих коливань. Вентиляція, освітлення та теплогазопостачання, 41, 6–17. https://doi.org/10.32347/2409-2606.2022.41.6-17